torsdag 28. juni 2018

Mine symaskiner.


Mulig dette er et innlegg for kun spesielt interesserte....
Men her kommer historien om hvordan og hvorfor jeg nå er stolt eier av 3 symaskiner!


Det er ikke mer enn et drøyt år siden jeg tenkte : "Nå skal jeg lære meg å sy barneklær! "
Jeg hadde blitt så inspirert av alle de fine klærne Sofus og Klara hadde fått fra fantastiske Sølvi, at jeg bestemte meg for at dette ville jeg også få til! Jeg viste at Sølvi brukte vanlig symaskin, så jeg studerte sømmene på klærne hun hadde sydd, og bestilte meg jerseystoffer, trykknapper, ribb og bøker med mønster.... Jeg var helt grønn på dette området! Jeg kunne ingen ord eller uttrykk, og hadde aldri brukt mønster før. Men jeg sier som Pippi iblant. "Det har jeg aldri gjort før, så det kan jeg helt sikkert!"

Dette er den første body´n jeg sydde. Her brukte jeg vanlig symaskin.

Jeg satte i gang å sy, og var stolt som en hane (eventuelt høne) da jeg hadde sydd min første body! Det ble etterhvert flere klesplagg, flere stoffbestillinger, og flere mønsterbøker nede på syrommet mitt. Og til jul fikk nesten alle hjemmesydde julegaver fra oss...

Det gikk helt fint å sy på en vanlig symaskin.... Men etter nyttår ble jeg litt påvirket av sosiale medier, vil jeg kanskje si. Jeg er med i en Facebook-gruppe som heter "vi sygale", og jeg følger de også på Snapchat.... Og der får man ganske så mye inspirasjon!!! Etter hvert bestemte jeg meg for å hoppe i det, og kjøpte meg symaskin nr 2. En overlock-maskin. Jeg kjøpte en billig variant, ettersom jeg ikke ante hvordan det var å bruke en overlock-maskin. Men etter gode anbefalinger fra de sygale på Facebook, falt valget på en Juki Mo 50eN, fra symaskiner.no.


Maskinen kom i posten, og jeg gruet meg til å tre den med tråder... Jeg hadde jo lest så mye om hvor vanskelig det var å tre slike maskiner. Med fire store trådsneller og to nåler, var dette en helt ny verden for meg! Men da jeg tok maskinen ut av esken var den faktisk tredd allerede, med noen"prøvetråder", så jeg kunne jo bare følge de, og vips kunne jeg tre maskinen selv!! Ikke vanskelig eller skummelt i det hele tatt! Så nå vet du det....

Jeg fant også en fin liten film på YouTube, og lærte meg mer om hva overlock'n min kunne gjøre. Jeg prøvde de forskjellige sømmene den hadde, og så satte jeg i gang med å sy en enkel bukse til Klara. Mulig den "gamle" symaskinen min følte seg litt tilsidesatt, for jeg hoppet og jublet av glede da jeg kun 15 minutter senere, sto med en helt ferdig og prefekt sydd bukse i hendene!

Denne shortsen er sydd sammen med Overlock.

Det en overlock gjør er å sy sammen plagget. Hvis man ser på en enkel bukse med ribb feks. Overlock'n syr sammen buksebenene. Den syr sammen ribben, og den syr ribben fast i buksebeina og i livet på buksen... Vips! Så er buksa ferdig!!

Jeg måtte fortsatt bruke vanlig symaskin i tillegg til å bruke overlock´n når jeg sydde bodyer, gensere o.l. Til å sy på kantbånd og for å sy opp kanter på erme eller feks i livet. Jeg begynte å hatet det! Det tok jo en evighet, og sømmene ble ikke så "perfekte" som sømmene til Overlock'n!!! Det var da jeg fant ut at jeg bare måtte ha enda en symaskin!! Snakk om å bli bitt av basillen.

Jeg snakket med mannen min om det, og sa litt flaut at jeg tror jeg må kjøpe meg enda en symaskin... Jeg forklarte hvorfor, og håpet på forståelse! Han eier jo enda flere bassgitarer enn jeg har symaskiner, og han fortalte meg at hver bass hadde sitt "bruksområde", så det var helt forståelig at jeg trengte flere symaskiner, hvis de hadde ulike bruksområder!!

Coverstitch med kantbåndsapparat.

Jippi! Da var det rett inn på symaskiner.no for å kjøpe meg en Coverstitch!!
Valget falt på en maskin som heter Brother Coverstitch 2340CV. Denne maskinen var også en jeg hadde lest gode anbefalinger om på facebookgruppen. Og siden jeg også denne gangen ikke helt viste hva slags type symaskin en coverstitch var, ville jeg heller kjøpe en litt rimelig, men god, maskin til å begynne med....

Den tredje symaskinen kom i hus, og jeg satte meg ned på syrommet for å teste ut den nye kameraten min. Jeg hadde kjøpt symaskinpakken som inneholdt kantbåndsapparat. Noe jeg aldri hadde brukt før, kun sett på film og bilder på facebook og snapchat. Og med det fine motto fra Pippi i bakhodet, var det bare å kaste seg ut i det, og prøve ut både sømmene og kantbåndsapparatet....


Coverstitch´n bruker jeg til å sy opp kanter nederst på kjoler, skjørt, ermer o.l. 
Slik som på bildet under...

Denne sømmen er nederst på skjørtet til en jerseykjole. Den er sydd med Coverstitch.

Jeg bruker også kantbåndsapparatet MYE, noe som gjør kantingen til en drøm!
Det går så fort, og er så lett, at jeg måtte le litt for meg selv første gangen jeg testet den ut! Skjønner ikke hva jeg var så redd for!! Det gjeller bare å prøve, og øvelse gjør mester!!!

Den første bodyen jeg sydde ved hjelp av kantbåndsapparatet...

På bildet under ser du nærbilde av et ferdig sydd kantbånd, nederst på et t-skjorte...


Dette lego-settet sydde jeg i dag. 
Som dere ser er jeg veldig glad i å bruke kantbåndsapparatet på Coverstitch´n! 

For å sy sammen dette settet har jeg brukt alle de tre symaskinene mine! Man kan selvsagt sy et slikt sett på bare en (vanlig) symaskin også, men med alle tre maskinene på plass, går syingen som en drøm. Plaggene blir raskere ferdig, og sømmene ser ganske på proffe ut. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte meg de to nye maskinene. De har bare gjort tiden på syrommet MYE morsommere!!!


Anne, som ønsket seg dette innlegget , lurte også på om jeg ville skrive litt om "feilene" jeg gjorde før jeg ble godt kjent med maskinene.... Vel... Jeg har ikke gjort så mange feil, for jeg gjorde meg godt kjent med maskinene og sømmene deres før jeg begynte å sy sammen klesplagg. Men det er to ting som er lurt å huske på hver gang du skal sy. Nemlig å sjekke at maskinen er tredd riktig. Og å prøvesy sømmen på et stoffstykke før du begynner å sy på et plagg. 


Håper dere har kost dere med litt symaskin-"historie" i dag, 
og at dette innlegget var til nytte for de av dere som 
var nysgjerrige på de nye symaskinene mine.

Ønsker deg som titter innom en fortsatt NydeligFlott dag!!

Vi blogges...



2 kommentarer:

  1. Takk for et veldig interessant blogginnlegg!! Jeg putter nemlig alt jeg får inn på søm i sparing til coverstitch nå og er veldig spent på hvilke merke jeg ender opp med 😀 Mer symaskin og søm er helt topp!

    SvarSlett
  2. Så hyggelig å høre! ☺️ Gled deg til coverstitch’n er i hus! 🙌🏻 Så gøy maskin 😀

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen noen ord!
Det varmer i et ivrig Blogger-hjerte!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...