fredag 3. februar 2017

Vaffel med grønnsaker

Forrige fredag skrøt jeg på meg at jeg skulle lage vafler av søtpotet. Men etter å ha gjennomsøkt huset for søtpotetene jeg mente vi hadde, sto jeg plutselig igjen med bare en halv søtpotet i hånden. Så jeg måtte tenke i andre baner, og finne på min egen oppskrift.


Så her kommer oppskriften : 

NydeligGode vafler m/ søtpotet og gulrot

Dette trenger du :


  • 100 g gulrot, i biter
  • 150 g søtpotet, i biter
  • 1 dl speltmel
  • 1 dl havregryn
  • 2 egg
  • 2 dl melk
  • 2 ss smør
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ts vaniljesukker
  • 1 ts kardemomme
  • smør til steking
Fremgangsmåte :

Legg gulrot og søtpotetbitene i en kjele med vann. Kok de møre. Hell av vannet og tilsett smøret, før du moser grønnsakene til en glatt mos. Hell dette over i en bolle. Tilsett melk og rør rundt før du tilsetter eggene. Visp dette sammen, og tilsett de tørre ingrediensene. Rør det hele sammen og la røren stå og svelle minst 15 før du steker vaflene i et vaffeljern. Denne røren ble til 5 vaffelplater...

Server vaflene med hva du måtte ønske. Brunost, syltetøy, smør, rømme......



Sofus ble kjempe glad for at vi skulle ha vafler til "middag". 
Og han syntes de smakte kjempe godt også....


Håper de faller i smak hos deg og, hvis du prøver ut oppskriften!!


NydeligFlott fredag til deg som titter innom !!

Vi blogges...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen noen ord!
Det varmer i et ivrig Blogger-hjerte!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...