lørdag 22. oktober 2022

"Gresskarboller"

Denne helgen har jeg hatt store planer om å lage masse NydeligFlott høststemning i LilleHuset.
Og mitt første prosjekt var å teste ut noe jeg hadde sett på internett...
Boller - formet som små gresskar.

Jeg gjorde som jeg pleier, når jeg skal imponere med gjærbakst, og kjøpte en pose bollemix fra Møllerens. Den er helproff og skikkelig fin! Bollene blir ALLTID gode! 


Vi blandet sammen deigen slik som det sto på pakningen. Klara er stort sett alltid ved min side på kjøkkenet og hjelper meg. Min LilleChef!


Trikset for å få "gresskarboller" er å knyte hyssing rundt bollene før de hever/steker.
Jeg tror bildene taler for seg selv her...


PS. det røde i bolledeigen var mitt forsøk på å få oransje boller, ved å kna konditorfarge inn i deigen. Et ganske så mislykket forsøk. Med det ferdige resultatet, som etter min mening ble helt supert, så trenger ikke bollene annet enn sin egen gylne farge. Så jeg dropper konditorfarge i deigen neste gang.


Når bollene er ferdige får de hvile litt, før hyssingen klippes opp og forsiktig dras ut av "gresskaret". Hyssingen kan med fordel også dynkes i olje før den knytes på bollene, slik at den lettere kan dras av den ferdig stekte deigen. 
Jeg synes cashew nøtter passet perfekt som stilk, og med et lite dryss av melis - så er de klare til servering!


Og helt til slutt...
"Jo flere kokker jo gøyere med søl!!!"


I morgen skal vi begi oss ut på et ekte gresskar, og se hva vi kan få ut av det! Spennende!!
God lørdagskveld til deg som titter innom!




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen noen ord!
Det varmer i et ivrig Blogger-hjerte!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...