lørdag 30. april 2016

Uke 18.

Tusen takk for koselige kommentarer og fine hjerter dere sendte oss etter gårsdagens innlegg.
Det varmet! Vi synes det er viktig å få frem at det å være gravid ikke bare er en rosenrød og bekymringsløs reise... De fleste gravide er nervøse gjennom hele graviditeten, og kanskje du eller noen du kjenner faktisk har opplevd noe skremmende, eller sitter inne med en sørgelig opplevelse. Det er ikke farlig å sette ord på følelsene sine! Del, og du vil føle deg så mye bedre etterpå! Og du vil oppdage at det er så mange der ute som har opplevd akkurat det samme som deg... 

I går lovte jeg å oppdatere dere videre... Så da fortsetter jeg der jeg slapp. 
Som sagt våknet vi fredag... blødningene hadde så og si stoppet... Jeg var fortsatt gravid... Jippi! Vi dro avsted til den Ordinære Ultralyden (OUL) på sykehuset. Nervøse som vanlig satt vi og ventet på å få komme inn. Jeg følte meg kvalm og svimmel... og måtte drikke litt vann for å ungå å svime av... Det føltes ihvertfal sånn! Endelig var det vår tur...

Alt så fint ut, og alle målene var fine. Vi ble satt tilbake seks dager, noe som var litt deprimerende, for da er vi enda lenger unna uke 24, hvor babyen faktisk kan overleve, om den plutselig bestemmer seg for å komme ut før terminen. Blødningene vi har bekymret oss for mente jordmoren kunne være hormonelle. Men det virket som uskyldige blødninger, og babyen så ut til å kose seg i magen ,og den var ikke påvirket av blødningene på noen måte... Hun sa at jeg ikke skulle nøle med å kontakte legen igjen om de skulle ta seg opp.... Det er jo ikke normalt å blø i et svangerskap, selvom det er mange gravide som opplever dette. Betryggende nok... Hvis blødningene forsvinner helt iløpet av helgen skal jeg gjøre alt jeg kan for å glede meg over graviditeten... Selvom jeg vet at jeg kommer til å tenke: "Hvor lenge kan vi glede oss nå da, før neste bekymring kommer skyllende over oss...." Der har du meg liksom... Jeg vil nok ikke føle meg trygg før vi sitter med en liten baby i armene.......

Sånn... Nok skriblerier! Her kommer er ny statusoppdatering.

Termin :
4 oktober 2016
(Ny termin altså...)

Uker på vei :
18 uker i dag. 
(Jeg ble fryttet seks dager tilbake på OUL...)

Babyens kjønn :
JENTE ! ! !
Det er ihvertfall det begge jordmødrene har sagt, etter både privat UL og OUL.
Så da velger vi å tro det vi også!

Babyens navn : 
KLARA !
Endelig får vi ei Klara. Det navnet har stått øverst på listen min siden 
jeg begynte å tenke på babynavn for mange år siden...
Heldigvis likte Aleksander navnet like mye som meg!


Shopping :
Den turkise kjolen har jeg ønsket meg helt siden jeg ble gravid i sommer. 
Jeg tenkte at om det blir jente, da må jeg kjøpe den...
Og da jeg var innom den lille butikken for noen uker siden lå kjolen der fortsatt.
Jeg passet på å gjemme den nederst i butikkhylla, slik at ingen andre skulle kjøpe den.
Og da vi endelig fikk vite at vi ventet ei jente, så dro Mamma og kjøpte kjolen for meg!
Den rosa ulldressen har også kommende Mormor kjøpt.
Jeg har ikke turt å handle noe enda, 
men jeg har begynt å hekle på et gulvteppe som skal ligge på babyrommet...




Ultralyd (UL) :
Vi har vært på mange ultralyder. 
I uke 6,7og 8 fikk jeg se babyen på UL hos legen.
I uke 9 var vi på UL på sykehuset hvor jeg skal føde.
I uke 12 var jeg innom legen min igjen.
I uke 13 var vi på fosterdiagnostikk og UL på Rikshospitalet.
I uke 14 var vi på en privat UL hos jordmor.
Organrettet UL på Rikshospitalet i uke 16. med fostervansprøve.
I uke 16 tok jeg også ny UL hos legen min, pga fortervannsprøven. 
Og i uke 17 tok jeg UL pga blødning.
OUL på sykehuset hvor jeg skal føde. Uke 18

Neste kontroll :
9 mai: UL på Rikshospitalet
Uke 31: UL på sykehuset (morkakekontroll)

Form :
Har hatt mye vondt i hodet igjen, pga nervøsitet.
Ellers så er de fleste symptomene borte, bortsett fra ømme bryster.
Blødning i uke 17, som varte i 3-4 dager

Liv i magen :
Jeg begynte å kjenne liv i uke 16.
Dagene etter at jeg hadde tatt fostervannsprøven, lå jeg mye stille på sofa´n og da kunne jeg kjenne at sparkene ble sterkere og sterkere for hver dag. Nå kan man både kjenne og se spark utenfor magen.



Hva har jeg lyst til å spise :
Forrige uke var jeg veldig glad i jordbær,
og hadde det på brødskiva isteden for syltetøy.
Denne uken har jeg dilla på sitron te, med ekstra sitron oppi.

Hva klarer jeg ikke å spise / lukte :
Har begynt å mislike pepper av alle ting.
Fordi mannen min tok pepper oppå en pai vi lagde her en dag.
Det ble helt feil for meg, så nå må jeg unngå pepper en liten stund.
Kjøleskapet i kjelleren lukter fortsatt helt forferdelig,
noe som er veldig rart, siden det er helt nytt....

Magebilde :
Merkelig! Skulle ta megebilde etter OUL i går, men der var det ikke mye mage å se.
Sikkert fordi jeg har vært sengeliggende de siste to ukene. Babyen er jo heller ikke større enn en stor potet, så mye mage kan man vel ikke forvente.
Ser du gravid ut etter å ha spist en stor potet kanskje? 

* knis *


Nå skal vi kose oss hjemme og feire 5 års bryllupsdag.
Hipp Hurra!!

Vi blogges...

2 kommentarer:

  1. Ikke godt å bli skremt av en sånn blødning, men det er inderlig godt dere ble beroliget. Håper alt går fint fremover nå :)

    SvarSlett
  2. Krysser alle fingre og tær for dere, og håper alt går bra fremover ;) <3 Så fint navn dere har valgt!

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen noen ord!
Det varmer i et ivrig Blogger-hjerte!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...